O data la 2 ani trebuie efectuata o verificare obligatorie a instalației de gaz. Altfel nu mai ai dreptul să o folosești și ți se sistează furnizarea. Cum e cu ITP-ul la mașină, practic. Desigur, în minunatul tumult cotidian în care trăim, cel mai probabil vom uita când trebuie efectuată. Nicio grijă, furnizorul tău nu uită și te va notifica. Mai ales că acesta e un prilej și pentru el să facă niște frumoase încasări suplimentare, întrucât, bineînțeles, el poate efectua verificarea.

Dacă furnizorul tău e GDF Suez probabil ai primit la ultima factură notificarea, alături de îndemnul de a suna la ei să programezi revizia în termen de 30 de zile. La ei sau la o firmă autorizată ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei). Indiferent pe care variantă ai mers ai plătit între 35 și 60 de lei.

Dacă furnizorul tău e COVI… ai primit azi o notificare că poimâine ai de făcut verificarea. Nu e nevoie să te programezi, că știu ei mai bine cum ai tu agenda făcută. De fapt nu știu, dar de ce i-ar interesa? Ești doar clientul lor și vei rămâne. Că nu ai alternativă în zonă. (cel mai probabil d-aia ești clientul lor) Plus că oricum nu ai avea la ce să te gândești și la ce firmă să apelezi pentru că ei NU lucrează cu nicio altă companie, fie ea și autorizata ANRE. Pur și simplu. Nefiind concurență în oferta pachetului de verificare/revizie… ia ghiciți ce se întâmplă? Îți face furnizorul o ofertă de preț. O ofertă pe care nu o poți refuza. La propriu. Că e verificare obligatorie. O ofertă de cca 150 RON. Mai mare decât cea pe care o practică service-urile autorizate la verificările de centrale termice (iar acolo se întâmplă mai multe acțiuni decât celebra plimbare a brichetei pe lângă țeavă…).

flacara-aragaz

Înțeleg că trebuie să îți verifici sistemul de gaze periodic. Ba chiar mi se pare foarte UTIL și civilizat să o faci. E ca treaba cu analizele anuale. Sau ITP-UL de la mașină. Spre binele tău și al celor din jur. Prevenția e cea mai bună metodă de tratament. Sunt de acord și că verificările implică resurse umane ale unor specialiști care trebuie plătiți, deci n-o să susțin că trebuie să mi le ofere gratis. Dar NU sunt de acord și NU voi fi niciodată de acord cu abuzul celor care dețin monopolul. (Nu-s de acord nici cu ideea de monopol, în sine, dar n-o să deschid discuția că e lungă…)

Suma stabilită de ei e deja una nesimțită, dar mă gândesc așa… ce îi oprește să pună 300 de lei? Poate 500? Că oricum nu am alternativă. Deasemenea este interesant că nu te informează în notificare de costurile verificării! Această informație o afli tu prin întrebări și para-întrebări la ei sau la alții care au efectuat înaintea ta verificarea (ca să nu mai vorbim că afli răspunsuri diferite: la cineva a fost 120, la altcineva 200, la altcineva 320 etc.).

Eu, artistă din fire, recunosc… nu prea le am cu legile și fiscalitățile. Doar cât să supraviețuiesc. Dar bunul simț, logica și cunoștințele mele de economie îmi tot strigă că nu e ok. Ca atare, vă întreb și eu pe cei mai școliți în treburile astea: e legal să se procedeze așa? Se poate face o sesizare sau o plângere? Unde? Are efect? Sau e încă o piesă la construcția ”taci și înghite” made in Romania?

UPDATE: Aparent este ok să facă verificarea orice firmă certificată ANRE, dacă ulterior depune la sediul COVI dovada. Deasemenea, costurile per foc sunt fixe (49 RON – cel puțin așa mi-a comunicat angajatul lor, nu am văzut nimic oficial scris). Ele pot scădea atunci când nu se face o verificare individuală, ci una colectivă (cu contract încheiat prin Asociația de Proprietari – contract care la noi nu exista, dar se va remedia). Plita și cuptorul NU trebuie considerate două focuri separate, e o inducere în eroare dacă vi se spune altfel. Desigur, nimic din toate acestea nu schimbă ce am relatat mai sus și poziția mea fermă de ”așa NU” în ceea ce privește notificarea clientului (de pe o zi pe alta), sistemul de programare (venim noi când vrem) și bâlbele în ceea ce privește informarea clientului.